تولید خودروهای الکتریکی عرصه جدید همت جوانان ایرانی

مجید زندی
در بسیاری موارد هنگامی که مشکلات جامعه و به ویژه مشکلات معیشتی مردم را در قالب گزارش مطرح می سازیم خود نیز از آن نوشته ها و آن مشکلات مردم ناراحت می شویم اگرچه می دانیم طرح نارسایی ها و جستجوی راهی برای حل آن خواسته مردم است .
اما در کنار آن هنگامی که با مسایل امیدبخش و شادی آفرین همراه می شویم خود نیز به شادی مردم شاد می شویم و بسیار علاقه مند هستیم که به هر نحوی که ممکن است مردم را نیز با این رویدادهای مثبت باخبر سازیم ضمن آنکه به یقین معتقدیم که استواری این کشور ملت و نظام را عده ای خاص رقم می زنند که با تحمل بار سنگین مشکلات کشور را به سوی پیشرفت سوق می دهند افرادی که فارغ از حاشیه های مادی زندگی و مشکلات معیشتی در گوشه کتابخانه ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی تنها به فکر پیشرفت و تعالی کشور و ملت هستند.
آری همیشه در جامعه افرادی هستند که هیچ به خود فکر نمی کنند و برای رفاه استراحت تفریح منفعت و حتی آینده خود کاری انجام نمی دهند بلکه هرچه می خواهند و حتی اگر آینده ای خوش برای خود متصور می شوند آنرا در قالب اعتلای نام کشور و ملت می دانند و هر قدمی که برمی دارند برای سلامت و سعادت همه مردم است .
کسی منکر این مساله نیست که حتی دیدن چنین آدمهایی به بقیه امید می دهد تا او نیز در این راه برای خود سهمی درخور به دست گیرد و در راه توسعه و پیشرفت کشور و ملت قدمی ـ اگرچه یک قدم ـ به جلو بردارد. هم چنان که گفتم از این دست آدمها در کشور فراوان داریم . افرادی که سنگینی بار مشکلات برگردن آنها سنگینی می کند افرادی که برای کشور و باورهای ملت خون خود را هدیه می کنند افرادی که سلامتی خود را به مخاطره می اندازند. افرادی که عمر و سرمایه خود را در این راه صرف می کنند و افرادی که با تلاش علمی تمام سعی و تلاش و همت خود را در این مسیر بروز می دهند.
این مفاهیم و آدمهایی از این دست را می توان هنگام حضور در کنگره های علمی و نمایشگاههای ابداعات و اختراعات بیشتر دید و درک کرد. افرادی که دیدگانی سرشار از امید به افق های دور دست دارند و حتی اگر جوان باشند در این راه تجربه پیر پیش روی آنهاست جوانانی که یکبار دیگر خو را در نمایشگاه ملی و دانشجویی طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی که مراسم پایانی آن در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده بود نشان دادند. دانشجویان کوشا و پرامیدی که از دانشگاههای صنعتی سراسر کشور در این مراسم جمع شده بودند و بسیاری از آنها می گفتند روزها درس می خواندند تا از بقیه دانشجویان عقب نمانند و شب ها به صورت گروهی ویژه در کارگاههای طراحی و اجرای تولید خودروی الکتریکی بیدار می ماندند تا بتوانند کشور را در گردونه تولید خودروی الکتریکی نیز مطرح کنند.
اولین ویژگی خودروی الکتریکی این است که همانند بقیه خودروهای موجود از سوخت های فسیلی استفاده نمی کنند و این اولین قدم برای مراقبت از محیط زیست در مقابل آلودگی سوخت های فسیلی خصوصا آلودگی هوا ناشی از احتراق آن است و همین ویژگی بارز در عصری که آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی جوامع خصوصا محیط های شهری است با استقبال بسیار زیادی در کشورها همراه شده است و امروزه کشورهای شاخص توسعه یافته که در زمینه تولید خودرو هم پیشگام هستند سرمایه گذاری گسترده ای برای تولید نسل جدید خودروها به نام خودروهای الکترونیکی انجام دادند. خودروهایی که انرژی لازم برای نیروی محرکه خود را از باتری می گیرند.
خوشبختانه تولید چنین خودرویی در کشور ما هم با اهمیت تلقی شده است زیرا در شهری که 70 درصد آلودگی هوای آن ناشی از احتراق سوخت های فسیلی خودروهاست چاره ای هم جز پیداکردن راهی برای عدم استفاده از این نوع سوخت ها در خودروها وجود ندارد حال این سوخت می خواهد بنزین یا گازوئیل و یا گاز باشد خودروهایی که برای حرکت از مواد اشتعال زا استفاده می برند.
اگرچه تاکنون بخش هایی از خودروهای بنزینی گاز و گازوئیل سوز هم به صورت الکتریکی فعال بودند اما منظور از خودروهای الکترونیکی این است که موتور آن با باتری کار کند باتریهای قابل شارژی که بتوانند در هر مرحله شارژ خودرو را مسافتی پیش ببرند. همچنانکه اشاره شد از این نوع خودروها هم در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تولید شده است و برای معرفی آن مسابقات اتوموبیلرانی هم برگزار کرده اند اما در همان کشورها هم یکی از عمده ترین مسایل فنی مربوط به این نوع خودروها قدرت کم باتری و مسافت کم طی شده با هر مرحله شارژ است . اما بشر از این نوع خودروها غافل نخواهد ماند چرا که باتوجه به افزایش شدید قیمت جهانی نفت و به طبع آن بنزین و گازوئیل و... فکربه کارگیری از خودروهای الکترونیکی هر روز بیش از گذشته پرطرفدارتر می شود.
در چنین شرایطی تعدادی از دانشگاههای کشور به منظور کشف و بروز استعدادهای دانشجویی در زمینه مهارت مربوط به طراحی اجزای خودروی الکتریکی و تقویت همکاری میان صنعت و دانشگاه در زمینه تولید خودروهای به اصطلاح « پاک » پیشقدم شدند و مسابقه ای به همین منظور برگزار کردند.
دانشجویانی که می دانستند چه می خواهند اما آنچنان که باید و شاید نتوانستند صنعت را با خود همراه کنند. صنعتگرانی که دیر متوجه وجود ظرفیت های فراوانی ابداعی و اختراعی در کشور می شوند و عمدتا در بخش هایی سرمایه گذاری می کنند که هم زودبازده و هم فن آوری آن سهل الوصول باشد و در چنین شرایطی یقینا سرمایه گذاری در بخش طراحی یکی از مشکلات و موانع عمده پیش روی ارتباط دانشگاه و صنعت خواهد شد و اگر بتوان در کشور سرمایه گذاری را هم گام با فن آوری تحقیقات و آموزش به پیش برد گام بزرگی برای عملی شدن بسیاری از خواسته های محققان برداشته خواهد شد.
اخیرا در سفر رهبر معظم انقلاب به شیراز یکی از دانشجویان نخبه پیشنهاد داده بود که در هر دانشگاهی پژوهشکده ای ایجاد شود که پروژه های تحقیقاتی را به صورت حساب شده مورد حمایت مالی قرار دهد و از این مسیر صنایعی که علاقمند به سرمایه گذاری هستند را به محققان معرفی نماید. خوشبختانه چنین پژوهشکده ای از چند سال پیش تاکنون در دانشگاهی همانند دانشگاه صنعتی شریف به نام پژوهشکده شهیدرضایی فعال است به همین دلیل این پژوهشکده اقدام به برگزاری مسابقه ملی طراحی ماشین با موضوع طراحی و ساخت خودروهای الکتروشیمیایی کرده است و 30 تیم دانشگاهی برای شرکت در این مسابقه اعلام آمادگی کردند که از میان آنها 18 تیم به مرحله دوم یا طراحی اجرا رسیدند و در نهایت یازده تیم از دانشگاههای صنعتی شریف علم و صنعت واحد اراک صنعتی امیرکبیر صنعتی اصفهان تربیت دبیر شهیدرجایی نوشیروانی بابل و دانشگاههای آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تهران جنوب شهرری و مشهد در تاریخ 19 تا 23 فروردین در آزمون های میدانی با یکدیگر به رقابت پرداختند و تیمهای برتر مشخص شدند .
مراسم اختتامیه این مسابقه هم در روز 23 اردیبهشت در تهران و با حضور مسئولان کشوری و دانشگاهی و صنعتی برگزار و از تیمهای برتر تقدیر شد که مقام اول اولین دوره از مسابقات طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی دانشجویی به تیم توسن از دانشگاه صنعتی شریف رسید و تیم پارسا از دانشگاه صنعتی اصفهان دوم و مقام سوم هم مشترکا برای تیمهای فراری از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تیم حوران از دانشگاه علم و صنعت واحد اراک رسید.
ملاک انتخاب خودروهای برتر هم چنانکه اشاره شد استفاده از باتری های الکتروشیمیایی بود با یک بار شارژ کامل بتواند حداقل 50 کیلومتر را بپیماید قدرت حرکت در شیب 10 درصد را داشته باشد قابلیت رانندگی در شب فراهم شود . عرضی بیش از 70 سانت نداشته باشد و تناسب ترمز و قابلیت پارک بین دو خودرو را در حد استاندارد داشته باشد و برخی ویژگی های دیگر که در درجات بعدی قرار می گرفتند.
جوایز مرحله سوم مسابقه طراحی و ساخت خودروی الکتریکی به ترتیب رتبه اول تا سوم 10 هشت و شش میلیون تومان پاداش نقدی بود.
برای درک راههای پیشرفت پیوند صنعت و دانشگاه و همچنین آگاهی با مشکلات دانشجویان محقق با برخی از این دانشجویان همکلام شدیم .

 


آقای مجید حسامی دانشجوی سال سوم رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف یکی از دانشجویانی است که می گوید : خودروی ما خودروی یک نفره ای است که سرعت 60 کیلومتر در سرعت دارد و قرار بود ما آن را برای سرعت 80 کیلومتر آماده کنیم که یکی از موتورها از درون متلاشی شد و نتوانستیم مقام بیاوریم در حالیکه اگر حادثه ای برای خودروی ما اتفاق نمی افتاد حتما مقام می آوردیم زیرا در مرحله طراحی مقام دوم رسیده بودیم .
مسئول گروه طراحی خودروی خطوط آبی ادامه می دهد : ما کار طراحی خودرو را یکسال قبل آغاز کردیم و بزرگترین مزیت خودروی ما این بود که دیفرانسیل مکانیکی را در خودرو حذف کرده بودیم .
وی حادثه از دست دادن موتور را به عنوان حادثه ای تلخ برای گروه خود معرفی می کند و می افزاید : برای خرید موتور جدید می بایست یک میلیون تومان پول تهیه می کردیم که امکان آن دیگر برای گروه فراهم نبود اما از لحاظ مکانیکی مورد تقدیر قرار گرفتیم و از لحاظ طراحی هم جزو زیباترین خودرو انتخاب شدیم اما چون از لحاظ مالی کم آوردیم کارمان گره خورد و نتوانستیم موفق باشیم .
آقای حسامی ادامه می دهد : عمده ترین مشکلات ما عدم حمایت شرکت های صنعتی حتی شرکت های خودروساز از ما بود زیرا برای هزینه های مالی خود با 50 شرکت مکاتبه کردیم اما جز یک شرکت هیچ شرکت دیگری از ما حمایت نکرد که آن پول هم بسیار کم بود . دانشگاه هم کمک کرد اما اصلا کافی نبود به همین دلیل گروه کلی پول از جیب خود گذاشت و در مجموع حدود 10 میلیون تومان هزینه کردیم .
وی علت هزینه های بالا را هم خرید تجهیزات خوب برای موتور خودروی الکتریکی گروه معرفی می کند و می افزاید : محاسبه ما اشتباه بود در یک مرحله روی کاغذ خوب جواب داد اما هنگامی که لوازم را به هم وصل کردیم جواب نداد و این خود حدود 3 میلیون تومان به ما ضرر زد که خوشبختانه می توانیم آن لوازم را در بازار بفروشیم .
آقای حسامی در پاسخ به این سئوال که آیا سال بعد هم با رفع عیوب خودرو در مسابقه شرکت خواهد کرد یا خیر از ادامه فعالیت در این عضه اظهار نارضایتی می کند و ادامه می دهد : در کشور ما حمایت های مالی از طرح های تحقیقاتی در حدی بسیار ضعیف است ضمن آنکه از نظر درسی هم برای ما مشکل ایجاد کرد زیرا فقط می بایست دنبال کار در خارج از محیط دانشگاه حرکت می کردیم در حالیکه وظایف اجرایی می بایست با حمایت سرمایه گذاران انجام می شد که نشد اما تجربه بسیار مهمی کسب کردیم و راهها را شناختیم که این خود برای ما بسیار مهم بود.
وی ادامه می دهد : نگرانی اصلی ما این بود که افراد مسئولان و شرکت ها فقط در زبان و لفظ از ما حمایت می کردند و هر شرکتی که می رفتیم در ظاهر ما را به ادامه کار تشویق می کردند ولی هنگامی که صحبت از پول وسط می آمد فکر می کردند ما برای گدایی آمدیم ! در حالیکه برای یک گروه 5 نفره دانشجویی امکان صرف هزینه 10 میلیونی برای طراحی و تولید خودرو وجود ندارد .
وی می افزاید : حتی وزارت علوم نیز به نامه های متعدد ما هیچ جواب مثبتی برای کمک های مالی نداد و ما مجبور شدیم برای پیشبرد کار خود سفته امضا کنیم که اگر نتوانستیم بدهی های خود را بپردازیم باید به زندان هم برویم !
آقای میثم سلیمی دانشجوی رشته کامپیوتر که کار طراحی یکی از خودروهای الکترونیکی را به صورت آماتوری و علاقه ذاتی انجام داده هم می گوید : من هیچ تجربه ای در این زمینه نداشتم اما با ورود به کار طراحی خودرو به کار خود بسیار امیدوار شدم و برای طراحی خودرو در هر سه بخش حدود 50 طرح و نما پیشنهاد دادم که گروه با توجه به جمیع جهات فنی و زیبایی یکی از این طرح ها را انتخاب و اجرا کرده است .
وی می گوید : طراحی خودرو وقت زیادی را از من نگرفت زیرا به صورت پاره وقت فعال بودم و در اوقات بیکاری ایده های خود را به صورت نقاشی پیاده کردم .
آقای ایمان حیدری با رشته مهندسی مکانیک ساخت و تولید از دانشگاه علم و صنعت ایران واحد اراک که تیم آنها به مقام سوم دست یافت هم به گزارشگر ما می گوید : تیم 10 نفره ما با همکاری دانشگاه آزاد خودرویی ساخت که در مقام طراحی مقام سوم و در مرحله ساخت هم به رتبه سوم به صورت مشترک رسید که مزیت ویژه خودروی ما نسبت به خودروهای دیگر شرکت کننده در مسابقات خوش سواری و قابلیت مانور بالاست زیرا تا آنجا که توانستیم در مرحله طراحی مدل خود را به سمت خودروهای شهری سوق دادیم تا آنجا که بالاترین ضریب ایمنی را در میان خودروهای موجود در مسابقه به خود اختصاص دادیم .
وی از دیگر مزیت های خودرو گروه حوران را طراحی سیستم تعلیق بدون طبق معرفی می کند می افزاید : ما این سیستم را برای محورهای جلوی خودرو طراحی و ساخته ایم که هم اکنون در صدد ثبت آن هستیم زیرا به نام خودمان آن را طراحی کردیم و در آن طبق که وظیفه گرفتن نیروها را داشته حذف و به جای آن محور تلسکوپی را طراحی کردیم و از جمله ویژگی های این سیستم زاویه قابل تنظیم است که در سیستم با طبق وجود ندارد همچنین سیستم تعلیق « مکفرسون » خم می شود ولی سیستم بدون طبق ما چون خم نمی شود مانع از افت کار این کمک فنرها می شود.
وی استفاده از ال ای دی ها به جای لامپ های معمولی در صنعت خودرو را مزیت دیگر خودروی گروه خود معرفی می کند و می افزاید : استفاده از 100 عدد ال ای دی در جلو سبب شده که ضمن نور فراوان مصرف به حداقل برسد تا حدی که 100 ال ای دی مورد استفاده برابر با یک پنجاهم لامپ های موجود انرژی را از باتری دریافت می کند.
وی هزینه تمام شده کل خودرو را هم مجموعا 3 5 میلیون تومان اعلام می کند و می افزاید : البته در برآورد قیمت برای تولید انبوه این خودرو قیمت آن تا 2 میلیون تومان کاهش می یابد به همین دلیل معتقدیم که این خودرو قابلیت تولید انبوه را دارد و ما هم به این جهت که می توانیم در آن هم ظرفیت موتور و هم اندازه خودرو را زیاد کنیم .
وی باتریهای مورد استفاده را باتریهای سرب + اسید اتمی معرفی می کند و می افزاید : این خودرو با 12 باتری 12 ولت یا 9 آمپر ساعت کار می کند که قابل شارژ است و برای هر مرتبه شارژ تا 40 کیلومتر هم مسافت را طی خواهد کرد .
وی درباره میزان تولید داخل خودروی الکتریکی حوران هم می گوید : ما حدود 85 تا 90 درصد قطعات مورد استفاده را خودمان تولید کردیم و تنها قطعه ای که به صورت آماده از بیرون خریداری کردیم سیستم فرمان بود.

 


آقای محسن صمدانی از دانشگاه صنعتی اصفهان که گروه آنها به مقام دوم تولید خودروی الکتریکی دست یافته هم در گفت وگو با گزارشگر ما درباره ویژگی های خودروی طراحی و ساخته شده گروه می گوید : ما براساس قوانین مسابقه اقدام به ساخت خودرو گردیم که بخشی از بودجه 5 میلیونی تولید این خودرو را دانشگاه و بخشی را هم ما با سرمایه خود انجام داده ایم ما هشت دانشجوی مهندسی مکانیک و برق این خودرو را طراحی و ساخته ایم و بزرگترین مزیت این خودرو تولید اکثر قطعات توسط خودمان بوده و برای بدنه هم از جنس فایبرگلاس طراحی و قالب گیری کردیم . ضمن آنکه سرعت و شتاب بسیار بالای خودرو ما سبب موفقیت شده است که 63 کیلومتر در ساعت رکورد سرعت را ثبت کردیم .
آقای صمدانی ادامه می دهد : پایداری خودرو در شیب ها و ترمزگیری هم رکورد زده است .
آقای حسام صادقیان از دیگر افراد گروه دانشگاه صنعتی اصفهان است که در بخش قدرت خودرو فعال بوده او هم می گوید : ما توان خودروی خود را بالا گرفتیم تا بتوانیم سرعت را افزایش دهیم و با این کار عملا سیستم دنده از خودرو حذف شده است و برای افزایش سرعت نیز نیازی به تعویض پی در پی دنده نبود.
آقای قلی پور نماینده تیم تیکا از دانشگاه صنعتی نوشیروانی مازندران نیز می گوید : اعضا گروه ما 12 نفر بودند که 10 نفر در رشته مکانیک و دو نفر در رشته برق تحصیل می کردند. وی درباره مشکلات مراحل تولید خودروی الکتریکی هم می گوید : یقینا مشکلات تولید خودرو در استانهای کمتر صنعتی شده همانند مازندران بسیار زیاد است زیرا رسیدن به امکانات فنی طراحی و تولید برای ما بسیار سخت بود. مشکلاتی نظیر گرفتن زمان تحقیق در کارگاههای دانشگاه و همچنین دریافت بودجه برای خرید لوازم و قطعات از جمله مشکلات گروه ما بود به همین دلیل ما برای تولید خودروی از خیرین بابل کمک خواستیم که در حق ما لطف کردند و با حمایت های دانشگاه حدود 5 5 میلیون تومان برای طراحی و تولید خودرو هزینه صرف کردیم اما آنچه که ما برای طرح نهایی خود هزینه کردیم تنها یک میلیون و 600 هزار تومان ساختیم زیرا طرح های اولیه ما به دلیل سنگینی وزن علیرغم هزینه بالا جواب نداد و مجبور شدیم طرح های قبلی را به دلیل بروز مشکلات فنی کنار بگذاریم .
وی می افزاید : اگرچه خودروی ما در مجموع نمرات به مقام ششم رسید اگر امکانات شهرهایی همانند اصفهان و تهران را درنظر بگیریم باید بگوئیم بچه های مازندران با کمترین امکانات این خودرو را تولید کردند.
خانم عاطفه جلالی دانشجوی سال آخر طراحی صنعتی و رئیس گروه دانشجویی طرح نو از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز که خودروی ساخته شده از سوی آنها نیز به کسب مقام اول رعایت کلیه قوانین راهنمایی و رانندگی نایل شد به گزارشگر ما می گوید : ما برای خودروی خود فقط 3 میلیون تومان هزینه کردیم که همه هزینه ها هم از طرف دانشگاه آزاد پرداخت شد .
وی پاک بودن سوخت خودروهای الکتریکی از آلودگی به ویژه آلودگی هوا و آلودگی صوتی را مهمترین مزیت این خودروها می داند و می افزاید : حذف جعبه دنده از سیستم انتقال قدرت کوپلینگ مستقیم موتور و دیفرانسیل و جلوگیری از هرگونه تلفات مکانیکی در مسیر انتقال قدرت از ویژگی بارز خودروی طراحی تولیدی گروه طرح نو است .
وی می افزاید : سهولت فرمانپذیری پایداری مناسبت خودرو در مسیرهای ناهموار و مارپیچ به سبب بهره گیری از سیستم تعلیق ساده اما کارامد و معرفی خوئدرو به عنوان تعمیرپذیرترین و کم عرض ترین خوئدرو در میان سایر شرکت کنندگان از ویژگی های خودروی تولیدی دانشگاه آزاد اسلامی که در این بخش حائز رتبه اول شدیم .
وی در خصوص علت حذف جعبه دنده هم می گوید : وجود جعبه دنده معمولا یک مساله تثبیت شده برای همه خودروهاست و هنگامی که این مساله را برای دیگران می گفتیم همه تعجب می کردند ولی ما این کار را انجام دادیم و همه کارهایی که قرار بود جعبه دنده انجام دهد با سیستم الکتریکی عملی ساختیم یعنی با اضافه و کم کردن ولتاژ برق موتور به این خواسته رسیدیم که ابتدا سرعت دورانی موتور تغییر می کند و بعد دنده به طور اتوماتیک عوض می شد منتها برای جلوگیری از ایجاد مشکل در حرکت خوددرو مجبور شدیم یک دیفرانسیل در مسیر موتور قرار دهیم تا یک سری از مشکلات که حذف جعبه دنده ایجاد می کند را از بین ببریم . وی زمان ساخته شدن خودرو را هم در مرحله طراحی اولیه حدود سه ماه طراحی اجزا حدود چهار و ساخت خودرو را هم حدود چهارماه اعلام می نماید.
دکتر دورعلی مشاور علمی مسابقه و رئیس کمیته داوران طراحی خودروی الکتریکی هم در زمینه برگزاری اولین دوره این مسابقه ملی می گوید : از ابتدای کار این شجاعت دانشجویان بود که حاضر شدند این مسابقات را همراهی کنند افرادی که حاضر شدند از درسشان بخشی از معدل خود از امکان بورسیه گرفتن امکان خارج رفتن و بسیاری از خواسته های خود بگذرند و یکسال تمام آینده خود را برای اعتلای نام کشور به خطر بیندازند تا چنین پروژه ای در کشور کلید بخورد.
وی ضمن تشکر از روسای دانشگاهها و همکاری سرمایه گذاران و شرکت ها ادامه می دهد : هدف اصلی ما نزدیکی دانشگاه و صنعت بود که علیرغم همه سختی ها توانستیم محصولی را با ابتکار جوانان این مملکت بسازیم و در طی مسیر چهار ـ پنج ساله فعالیت در پژوهشکده توانستیم تعدادی از متخصصان خود باور و کارآزموده برای کشور تربیت کنیم .
وی می افزاید : وقتی که این موفقیت را برای هر صنعتگر و مدیر اجرایی توضیح دهید و انها هم از موفقیت ها آگاه شوند آنها هم به دانشگاه نزدیک می شوند و این هدف بسیار مبارکی برای برگزاری چنین مسابقاتی محسوب می گردد.
دکتر دورعلی می افزاید : بیش از آنکه نتایج اولیه مسابقه ما را دلگرم سازد نزدیکی صنعت و دانشگاه ما را امیدوار به ادامه کار ساخت اگرچه در قدمهای اول با بی مهری صنعت آزرده شده بودیم و امیدوار هستیم در مراحل بعدی چنین مشکلاتی پیش روی محققان و دانشگاهیان سد راه نشود.
وی اظهار امیدواری می کند که پس ازپنج مرحله برگزاری چنین مسابقاتی کشور ما هم بتواند خودروی الکتریکی را در سطح فن آوری روز دنیا با کمک دانشجویان بسازد وی می افزاید : به این مساله باور داریم که با روی هم گذاشتن تلاش ها ونبوغ این بچه ها و رساندن آن به گروه های بعدی ما به موفقیت های بزرگتر نائل خواهیم شد.
همیشه در جامعه افرادی هستند به جای اینکه به سود مادی رفاه و آسایش خود فکر کنند برای اعتلای نام کشور و سلامت و سعادت ملت لحظه ای غفلت نمی ورزند تا حدی که می توان مدعی شد بار سنگین پیشرفت و توسعه کشور بر گردن چنین افرادی سنگینی می کند
در عصری که آلودگی هوا و آلودگی صوتی یکی از عمده ترین معضلات جوامع خصوصا محیط های شهری محسوب می شود استفاده از خودروهای پاک به عنوان یکی از اولویت های اصلی صنعت خودروسازی شده و در این میان در کشور ما هم قدمهای اولیه تولید چنین خودروهایی برداشته شده است
مجید حسامی دانشجوی سال سوم رشته مکانیک دانشگاه صنعتی شریف : برای تامین مالی ساخت خودروی الکتریکی با 50 شرکت و وزارتخانه مکاتبه کردیم که تقریبا همه آنها با زبان ما را به ادامه کار تشویق می کردند اما می گفتند برای این کار پولی خرج نمی کنیم !
دکتر دورعلی رئیس کمیته داوران مسابقه ملی طراحی و ساخت خودروی الکتریکی : هدف اصلی ما در برگزاری این مسابقه نزدیکی صنعت و دانشگاه بود و علیرغم همه سختی ها توانستیم با ابتکار جوانان دانشجو نمونه های مختلفی از خودروهای الکتریکی طراحی و تولید کنیم

/ 1 نظر / 76 بازدید
zeera iranparast

سلام طبق گفته‌های آقای مهندس احمد علی‌ هراتی نیک‌ صنایع فولاد، بزودی کارخانه‌های ذوب آهن باید درشون را ببندند زیرا دولت نرخ برق را برای کارخانه‌ها بالا برده است، و ما بهیچ وجه با آهن آلات وارد شده نمیتوانیم رقابت کنیم. ما اگر کوره‌های بهتری داشتیم بهترین آهن دنیا را میتونستیم تولید کنیم. اما متأسفانه همینطور که آقای هراتی نیک‌ گفته ما بخاطر لج کردن دولت با دنیا و تحریم‌های مختلفه، آهن را با هزینهٔ خیلی بالا تولید می‌‌کمنیم. بهترین نفت را داریم ولی‌ نمیتونیم تصفیه کنیم. بهترین سنگ آهن را هم داریم ولی‌ باید از خارج آهن بیاوریم .