غزال تیزپای ایرانی در راه آفریقا!

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «غزال ایرانی – 1» اگرچه با بداقبالی، بخت حضور در رالی خودروهای خورشیدی استرالیا را در مهرماه 84 از دست داد و سال بعد هم به دلیل نقص فنی و مشکلاتی که شاید تا حد زیادی ناشی از محدودیتهای مالی بود نتوانست در مسابقات خودروهای خورشیدی تایوان نمایش تمام‌عیار و مطلوبی از قابلیت‌هایش داشته باشد اما نفس ساخت چنین خودرویی با امکانات محدود موجود در کشور و فرستادن آن به آوردگاه خودروهای پر زرق و برق غربی و صد البته ویژگی‌های بارز و نوآورانه‌اش آن‌چنان چشمگیر بود که تحسین رییس استرالیایی فدراسیون جهانی خودروهای خورشیدی و حتی رقبای آمریکایی این تیم در موسسه‌ فن‌آوری ماساچوست (MIT) را برانگیخت؛ به طوری که از این تیم به عنوان تنها تیم آسیایی برای حضور در یک پروژه‌ بین‌المللی طراحی و ساخت خودرو هیبریدی که با حضور 20 تیم برتر دنیا در آن دانشگاه برگزار شد، دعوت کردند که البته با کارشکنی های‌ سفارت آمریکا در صدور روادید برای سفر دانشجویان، این فرصت از تیم گرفته شد.

از آغاز پروژه‌ خودرو خورشیدی دانشگاه تهران حدود چهار سال می‌گذرد و بیشتر دانشجویانی که در ساخت غزال ایرانی - 1 مشارکت داشتند با پایان تحصیلاتشان، تیم را ترک کرده‌اند و امروز دانشجویانی تازه نفس با امید و اراده‌ای مضاعف بر پایه‌ تجربه‌ افتخارآمیز آنها طرح خودرو خورشیدی غزال را پی گرفته‌اند.

تیم جدید در حال حاضر مشغول ساخت نمونه‌ پیشرفته‌تر این خودرو با نام غزال ایرانی – 2 است و سعی دارند آن را برای مسابقه جهانی خودروهای خورشیدی که شهریورماه امسال در آفریقا برگزار می‌شود، آماده کنند.

دکتر کارن ابری‌نیا، استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و مدیر پروژه خودرو خورشیدی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره‌ی روند شکل‌گیری این پروژه گفت: ایده این پروژه از چندین سال مطرح بود و حتی شش سال پیش پیشنهادی به وزارت صنایع دادیم که گفتند ساخت چنین خودرویی در اولویت نیست در حالی که با توجه به این که کشور ما همیشه با مساله انرژی مواجه بوده و منابع نفتی ما به هر حال تمام شدنی است و از سوی دیگر کشوری هستیم که ساعات آفتابی خیلی زیادی داریم باید از این منبع نامحدود انرژی استفاده می‌کنیم. بر همین اساس در سال 83 استارت این پروژه را با تعدادی از دانشجویان که علاقمند به کارهای خارج کلاس بودند زدیم و خوشبختانه دانشجوها با انگیزه زیادی که داشتند بدون این که پولی وارد شود پروژه را آغاز کردند.

وی افزود: در اوایل سال 1384، علیرغم بدبینی ها و سوال‌هایی که در آن زمان نسبت به عملی بودن چنین پروژه‌ای مطرح می‌شد اجرای این طرح را با حمایت شرکت ایران خودرو آغاز کردیم. ساخت بخشهای مختلف خودرو از قبیل شاسی، ترمز، سیستم تعلیق، فرمان، توپی چرخها و غیره تا شهریورماه 84 به انجام رسید با این حال به دلیل مشکلاتی که در انتقال خودرو پیش آمد به مسابقات رالی استرالیا نرسیدیم و بعد از آن در بهار 85 یک تور داخلی از تهران تا اصفهان برگزار کردیم و در شهریور آن سال در مسابقات بین المللی خودروهای خورشیدی در تایوان شرکت کردیم.

دکتر ابری‌نیا خاطرنشان کرد: خودرو خورشیدی غزال در این مسابقات رتبه هشتم را کسب کرد اما تجربه بسیار خوبی پیدا کردیم و در مقایسه با سایر خودروها فهمیدیم وزن 250 کیلوگرم خودرو، زیاد است و موتور خودرو ضعیف و راندمان سلول‌های خورشیدی کم است این است که تصمیم گرفتیم خودرو دیگری بسازیم که وزن آن حدود 100 کیلوگرم کمتر بوده و به موتور و باتری با تکنولوژی جدید و سلول‌های خورشید با بازده بالاتر مجهز است که اجرای این پروژه مستلزم حمایت‌های مالی است که امیدواریم بتوانیم با جذب به موقع اعتبارات لازم در رالی 2009 استرالیا و پیش از آن در مسابقاتی که شهریور ماه امسال در آفریقا برگزار می‌شود، شرکت کنیم.

/ 1 نظر / 50 بازدید